30/12/13

III- Com escriure a Internet: l’estructura dels textos

Hem vist que per aconseguir una comunicació eficient, quan escrivim a Internet hem de jerarquitzar els continguts, atraure els lectors amb els titulars i anar al gra, i també que hem de ser clars i concisos. Però, com hem d’estructurar els textos si volem que els lectors, a més de llegir-nos i entendre’ns, ens creguin?

Fer una promesa i complir-la


Abans de començar a redactar, hem de posar-nos a la pell dels usuaris i pensar què pot interessar-los del nostre text. D’aquesta manera, a l’inici de l’escrit, els podem dir què trobaran en aquell text per tal d’enganxar-los a seguir llegint.

No hem de deixar mai que els lectors tinguin la sensació que estan perdent el temps. Per tant, al final, cal que recuperem aquest tema o idea principal i els demostrem que l’hem tractat amb escreix i els n’hem donat les claus.

Seguir un fil argumental


Tanmateix, només podrem complir la nostra promesa si no divaguem i, com hem dit, anem al gra. Per això, cada paràgraf ha de respondre també a alguna idea secundària que es relacioni amb la principal ampliant-la, rebatent-la, etc.

Donar raons


Finalment, també és important que siguem específics en les nostres afirmacions. Els usuaris saben que no tota la informació que troben a Internet és fiable. Si volem que ens facin confiança, hem d’evitar les afirmacions massa genèriques, raonar el que diem i donar-ne proves: referències a experts, estadístiques, etc.


Poseu en pràctica aquests consells i digueu-nos si no aconseguiu ser més persuasius en els vostres textos :)

23/12/13

Bones festes

Aquesta setmana l'equip de wordweb fa vacances.











Bons torrons a tothom!

L'equip de wordweb 

La solució per a la PIME 


20/12/13

Wordweb, una solució multi-dispositiu


Wordweb s'adapta a tots els dispositius


Un exemple: El Port Vell de Barcelona.

Una de les característiques importants d'un web nou ha de ser que s'adapti als diversos dispositius que poblen les nostres vides,


Ordinador




Tauleta



Telèfon intel·ligent



No és el mateix veure i llegir en una pantalla d'ordinador, que en una tauleta o en un telèfon intel·ligent, el contingut s'ha d'adaptar per tal que l’experiència d’usuari sigui òptima en totes les circumstàncies.

Es tracte d'aconseguir que amb un sol disseny i un sol manteniment puguem mantenir totes les sortides. En termes professionals parlem de Responsive Web Design o disseny adaptatiu [Dues tècniques amb un resultat similar].

Us emplacem a conèixer aquest exemple fet amb wordweb i veureu com un web complex es pot adaptar, sense perdre qualitat, a tots els dispositius. www.portvellbcn.com

L'equip de wordweb

La solució per a la PIME 







18/12/13

II- Com escriure a Internet: la redacció de les frases

Com vam explicar a la nostra anterior entrada Com escriure a Internet: recomanacions bàsiques, el nostre objectiu a la xarxa és comunicar-nos i per això cal que ens llegeixin. Però també que ens entenguin. Quins són els trucs per fer arribar el nostre missatge? 












Analitzem aquestes dues frases:

• Les nostres bosses són fetes pel nostre propi departament de disseny.

• Les nostres bosses tenen un disseny exclusiu.

Fer-ho fàcil

És evident que, comparada amb la segona, la primera frase resulta ambigua. Fins i tot ens podríem preguntar perquè ens ho estan dient, això. A més, és una frase passiva i hem de fer més esforç per assimilar-la.

La segona, en canvi, és directa i clara. No ens demana pensar i, sobretot, ens transmet una idea inequívoca. És importantíssim utilitzar frases senzilles que vagin al gra per tal d’assegurar-nos que el nostre missatge arriba.

Ser breu

Així mateix, si la segona frase s’entén més fàcilment també és perquè és més curta. Convé fer servir frases i paraules concises i fàcils que es digereixin ràpidament per fer-nos entendre de manera eficient.


Si trobeu altres exemples com aquests, bons o dolents, navegant per Internet, no dubteu a comentar-nos-els, aquí o al nostre Facebook! 

Altres entrades relacionades


L'equip de wordweb - Núria Soto
La solució per a la PIME 



13/12/13

Negoci: virtual, analògic o fusió

La tendència és la fusió: virtual + analògic 

El darrer butlletí de Redes (Programa del Ministerio de Industria, Energia y Turismo) inclou un vídeo amb diverses declaracions d'emprenedors d'èxit en el marc de la European Ecommerce Conference.

En general les declaracions sobre com tenir èxit en el comerç electrònic, diuen el que és sabut: usabilitat, de cara els usuaris, transparència, etc... excepte l'Angela Wang fundadora de Republic Spaces, de la que ens ha agradat la seva intervenció, que aposta per la fusió entre el món analògic i el digital.

Mireu el minut 2:25.




La consciència de fusió d'aquets dos mons forma part del procés natural d’evolució del comerç iniciat amb la irrupció de lo digital en la nostra societat i en el comerç en particular.

Perquè les persones comencem a prendre consciència de la realitat d'aquesta fusió, primer calia que el comerç electrònic trobés les seves pròpies vies i que el comerç tradicional comencés a adaptar-se a aquest nou intrús.

Si ho pensem bé, és el mateix que ens ha passat a les persones, els que ja tenen una edat han hagut d’acostumar-se, sense aconseguir-ho del tot, als diversos gadgets digitals. En canvi els nadius digitals incorporen els dos mons amb molta més naturalitat, fusionen els dos mons.

Un dels exemples d'aquesta fusió és el showrooming, una altre d'aquestes paraules que tant els agraden als de màrqueting, que és anar a mirar a les botigues físiques per després fer la compra online allà on és més barat.

Però em sembla que l'Angela vol anar més lluny i és que qualsevol negoci d'avui té components digitals i analògics que interactuen permanentment, de manera que no podem deixar que la nostra visió es centri en un dels dos aspectes. Hem de ser capaços de veure-hi globalment.

L'equip de wordweb

La solució per a la PIME 

icona de wordweb






10/12/13

I- Com escriure a Internet: recomanacions bàsiques

Quan escrivim al nostre web o al nostre bloc, ho fem per donar a conèixer la nostra marca, és a dir, per explicar qui som, què fem i què pensem als usuaris per què interaccionin amb la nostra empresa o organització d’una manera concreta. 

Volem comunicar-nos-hi i, per tant, necessitem que ens llegeixin. Quines són les claus per aconseguir-ho?














Jerarquitzar els continguts


El primer que hem de tenir en compte a l’hora de redactar un text per a la xarxa és que no llegim igual sobre un paper que en una pantalla. A Internet, els lectors tenen poc temps i, com quan miren la televisió, els és molt fàcil “fer zàpping”. Per tal d’evitar-ho, hem de diferenciar clarament el que és important del que és secundari.


Cridar l’atenció

Els experts en usabilitat (disseny eficient de webs) han demostrat mitjançant diversos estudis que els lectors d’Internet no llegeixen amb deteniment paraula per paraula, sinó que escanegen els textos. Per això, una altra recomanació bàsica per escriure a la xarxa és tenir cura dels titulars i les primeres paraules de cada línia, que han de ser atractius i interessar els lectors d’entrada.

No enrotllar-se

Les investigacions dels experts també assenyalen que els lectors web només llegeixen el 20% del que hi ha a la pàgina. Ja hem dit que no tenen tot el dia: han entrat per satisfer alguna necessitat i volen fer-ho de manera efectiva. Així doncs, la tercera regla d’or dels continguts és no estendre’s massa, distribuint la informació en paràgrafs curts perquè els usuaris puguin localitzar fàcilment el que busquen.

La propera entrada

A la propera entrada parlarem de la redacció de les frases


L'equip de wordweb - Núria Soto 

La solució per a la PIME 


5/12/13

Bon any - Feliz año

L'equip de wordweb, responsable d'aquest bloc, vol ser dels primers en felicitar-vos l'any.

El equipo de wordweb, responsable de este blog, quiere ser de los primeros en felicitaros el año.


4/12/13

i IX - El repte de la presència a Internet. Bosses Barcelona com exemple

Conceptes tranversals

Per fer un projecte global de presencia a Internet cal tenir en compte alguns aspectes que van més enllà de cada projecte concret comentats en aquesta sèrie sobre la botiga fictícia Bosses Barcelona. Destaquem els següents:

Aprofitament de les dades

L’objectiu de la presència les xarxes socials és nodrir una base de dades de contactes (convindrà donar-la d’alta segons la LOPD[1]). Aquesta base de dades ha de servir per fer publicitat dirigida.

Un dels usos habituals és l’enviament periòdic de butlletins digitals, que es poden gestionar des del mateix web.

Atenció al client/usuari

En el moment que obrim qualsevol dels projectes esmentats a la xarxa hem de ser conscients que hem obert un canal d’atenció amb les persones interessades, siguin clients o no. La resposta ràpida i clara serà un valor important de cara la nostra credibilitat.

Haurem d’aprendre a gestionar les crisis i els comentaris negatius oferint, si cal, una compensació abans que es generi un efecte bola de neu perjudicial per a la nostra credibilitat.

Estil i to

Cada canal demana un to concret, per exemple el to distès de les xarxes socials no és adequat per al web, però a la vegada cal tenir un estil que ens identifiqui sigui quin sigui el canal. Cal haver definit una estratègia de comunicació que tingui en compte tots els canals.

Idioma

Els idiomes faciliten el contacte amb diferents col·lectius. Quan més personalitzat millor (un alemany sempre preferirà ser tractat en alemany per molt bé que entengui l’anglès) però al mateix temps van fent més complexa la gestió i el manteniment i quan més personalitzat més complex es fa. Per tant incloure un nou idioma ha d’estar condicionat a poder-li donar la resposta adequada.

Si bé és cert que en el web ens en podem sortir amb una traducció, ja no és tant obvi que funcioni per un blog, i a Facebook en molts cassos no tindrà cap sentit, ja que els valors del diàleg i la conversa hauran de ser diferents, d’acord amb la cultura de cada país.

Els mitjans

No hem d’oblidar els mitjans, especialment els digitals. Sortir als mitjans ens posiciona de manera substancial i dóna credibilitat, en generar enllaços des dels mitjans cap al nostra web i Facebook.

En el món actual cal entendre per mitjans tant els tradicionals com els blogs i pàgines de referència del sector.

Sempre que hi hagi oportunitat s’enviarà una nota de premsa als mitjans, especialment als digitals, per tal d’anar guanyant la confiança dels redactors. (S’haurà d’anar buscant i mantenint les adreces de correu electrònic dels mitjans. A mesura que ens anem allunyant de l’entorn proper també caldrà ampliar la cerca a mitjans d’altres països).

Quan els tinguem mínimament “madurs” serà el moment de convidar-los a visitar, en el cas de BB, el taller. Convidar a visitar quelcom que tingui sentit acostuma a tenir molt bon ressò ja que és el model al que els redactors estan acostumats.

Publicitat

Tot i que els projectes no estan pensat per tes no ser diferents, d'ebook en molts cassos no tindrfinit una streategia de comunicacit d'ductes de laterno estan pensats per ser suportats per publicitat pagada, no s’ha de descartar que pugui ser necessària per a l’arrencada i per potenciar algunes campanyes concretes. Pensem especialment amb Adwords (la publicitat que apareix al costat dels cercadors), però sense descartar algun baner en algun espai web de referència.

També pot tenir sentit publicitat a Facebook, amb les històries patrocinades, que tenen un bon rendiment.

Dispositius

En el context actual el web i la botiga han de ser multi-dispositiu, és a dir, han d’estar resolts per veure’s bé tant en un ordinador com en una tauleta o telèfon intel·ligent. En el cas de BB, les característiques dels productes fan pensar que el telèfon no serà el canal preferit dels clients. Les estadístiques ho deixaran clar.

El web ha d’estar maquetat amb els criteris del Responsive Web Desing, que encara que impliquen un cost inicial més alt, garanteixen que amb un sol manteniment podem donar resposta a tots els dispositiu i, per tant, acaba essent molt més rendible. Wordweb està maquetat seguint aquests criteris multi-dispositiu.

Conclusions

Aquesta sèrie és una aproximació a un model de presència internet per a un comerç, però caldrà estudiar en cada cas què cal fer. Ara bé fem el què fem no pot ser de manera improvisada, cal definir, fer, analitzar i avaluar.

Si no ens podem donar aquest temps, per fer-ho ben fet, correm un risc molt alt de fracassar, de tenir aquella sensació d’haver perdut el temps i els diners.


L’equip de wordweb vol ser l’acompanyant dels petits i mitjans comerços en la seva travessia pel món digital.

La solució per a la PIME 


icona de wordweb



[1] LOPD = Ley Orgànica de Protección de Datos. Segons la naturalesa de les dades demana una tipus o altres de requisits. Una base de dades de contactes està en la gamma baixa de la protecció.