4/12/13

i IX - El repte de la presència a Internet. Bosses Barcelona com exemple

Conceptes tranversals

Per fer un projecte global de presencia a Internet cal tenir en compte alguns aspectes que van més enllà de cada projecte concret comentats en aquesta sèrie sobre la botiga fictícia Bosses Barcelona. Destaquem els següents:

Aprofitament de les dades

L’objectiu de la presència les xarxes socials és nodrir una base de dades de contactes (convindrà donar-la d’alta segons la LOPD[1]). Aquesta base de dades ha de servir per fer publicitat dirigida.

Un dels usos habituals és l’enviament periòdic de butlletins digitals, que es poden gestionar des del mateix web.

Atenció al client/usuari

En el moment que obrim qualsevol dels projectes esmentats a la xarxa hem de ser conscients que hem obert un canal d’atenció amb les persones interessades, siguin clients o no. La resposta ràpida i clara serà un valor important de cara la nostra credibilitat.

Haurem d’aprendre a gestionar les crisis i els comentaris negatius oferint, si cal, una compensació abans que es generi un efecte bola de neu perjudicial per a la nostra credibilitat.

Estil i to

Cada canal demana un to concret, per exemple el to distès de les xarxes socials no és adequat per al web, però a la vegada cal tenir un estil que ens identifiqui sigui quin sigui el canal. Cal haver definit una estratègia de comunicació que tingui en compte tots els canals.

Idioma

Els idiomes faciliten el contacte amb diferents col·lectius. Quan més personalitzat millor (un alemany sempre preferirà ser tractat en alemany per molt bé que entengui l’anglès) però al mateix temps van fent més complexa la gestió i el manteniment i quan més personalitzat més complex es fa. Per tant incloure un nou idioma ha d’estar condicionat a poder-li donar la resposta adequada.

Si bé és cert que en el web ens en podem sortir amb una traducció, ja no és tant obvi que funcioni per un blog, i a Facebook en molts cassos no tindrà cap sentit, ja que els valors del diàleg i la conversa hauran de ser diferents, d’acord amb la cultura de cada país.

Els mitjans

No hem d’oblidar els mitjans, especialment els digitals. Sortir als mitjans ens posiciona de manera substancial i dóna credibilitat, en generar enllaços des dels mitjans cap al nostra web i Facebook.

En el món actual cal entendre per mitjans tant els tradicionals com els blogs i pàgines de referència del sector.

Sempre que hi hagi oportunitat s’enviarà una nota de premsa als mitjans, especialment als digitals, per tal d’anar guanyant la confiança dels redactors. (S’haurà d’anar buscant i mantenint les adreces de correu electrònic dels mitjans. A mesura que ens anem allunyant de l’entorn proper també caldrà ampliar la cerca a mitjans d’altres països).

Quan els tinguem mínimament “madurs” serà el moment de convidar-los a visitar, en el cas de BB, el taller. Convidar a visitar quelcom que tingui sentit acostuma a tenir molt bon ressò ja que és el model al que els redactors estan acostumats.

Publicitat

Tot i que els projectes no estan pensat per tes no ser diferents, d'ebook en molts cassos no tindrfinit una streategia de comunicacit d'ductes de laterno estan pensats per ser suportats per publicitat pagada, no s’ha de descartar que pugui ser necessària per a l’arrencada i per potenciar algunes campanyes concretes. Pensem especialment amb Adwords (la publicitat que apareix al costat dels cercadors), però sense descartar algun baner en algun espai web de referència.

També pot tenir sentit publicitat a Facebook, amb les històries patrocinades, que tenen un bon rendiment.

Dispositius

En el context actual el web i la botiga han de ser multi-dispositiu, és a dir, han d’estar resolts per veure’s bé tant en un ordinador com en una tauleta o telèfon intel·ligent. En el cas de BB, les característiques dels productes fan pensar que el telèfon no serà el canal preferit dels clients. Les estadístiques ho deixaran clar.

El web ha d’estar maquetat amb els criteris del Responsive Web Desing, que encara que impliquen un cost inicial més alt, garanteixen que amb un sol manteniment podem donar resposta a tots els dispositiu i, per tant, acaba essent molt més rendible. Wordweb està maquetat seguint aquests criteris multi-dispositiu.

Conclusions

Aquesta sèrie és una aproximació a un model de presència internet per a un comerç, però caldrà estudiar en cada cas què cal fer. Ara bé fem el què fem no pot ser de manera improvisada, cal definir, fer, analitzar i avaluar.

Si no ens podem donar aquest temps, per fer-ho ben fet, correm un risc molt alt de fracassar, de tenir aquella sensació d’haver perdut el temps i els diners.


L’equip de wordweb vol ser l’acompanyant dels petits i mitjans comerços en la seva travessia pel món digital.

La solució per a la PIME 


icona de wordweb



[1] LOPD = Ley Orgànica de Protección de Datos. Segons la naturalesa de les dades demana una tipus o altres de requisits. Una base de dades de contactes està en la gamma baixa de la protecció.